Tuesday 28 June 2016

Route 68 - 2016

Gentlement Start Your Engine vrooom vrooom vrooommmmmmm......

Ultra Run no 2 selepas Ultra virgin di TiTi100-50km.... Kali ni Route 68 (50km)... Ini adalah Ultra pertama di siang hari... hmmmm kita tgk apa yang aku mendapat dalam ultra run kali ni pulak

Flag off pukul 7:00am... COT bagi Route 68-50km adalah 9jam... kurang sejam dari TiTi100-50km.

Cuaca agak sejuk baru pukul 7am kan... SL di Dewan Serbaguna Orang Asli, Jalan Gombak... klu tak tahu, jalan lama nak ke UIA or Bentong atau Genting Sempah. Kali ni sama juga seperti TiTi100 mula di belakang...lepas salam kengkwn dan menyiapkan final setting GPS dan mandotory gear... ppppooooonnnnnnnnn siren berbunyi...larian dimulakan...

Larian kali ini lebih mencabar kerana akan mendaki 16km dan menurun 9km dan u-turn mendaki 9km dan turun 16km... Kalau ikut pada figure elevation... for sure pergi akan menyimpan energy dan balik akan full energy pada 16km menurun bukit... menjadi tak plan tu??? 

Setelah berlepas, dan sesuai kan pace dengan larian mendaki... sama juga, run kali ni jam laju (GPS) xada lagi... menggunakan timer bagi merancang dalam larian kali ni dan sama macam TiTi100...

Sedia maklum, COT pada Check Point (CP) akan memainkan peranan dalam Run kali ini... juga penentu kepada berjaya atau tidak menamatkan larian Route68-50km ni... untuk Route68 tidak gunakan term CP tapi gunakan term A1, A2, A3, A4 dan A5.

Plan as figure below

CP Distance (km) Time COT Plan  Actual Time
S 0 7:00am
A1 5.5
A2 10
A3 16.5 10:00am 3 HOUR 1:48:00 1:55:21 8:55:21am
A4 21
A5 25 2:47:00 2:52:28 9:52:28am
A4 29
A3 33.5 1:00pm 6 HOUR 3:46:00 4:23:47 11:23:47am
A2 40
A1 44.5
S 50 4:00pm 9 HOUR 5:34:00 6:54:53 01:54:53pm

Dah tengok timing plan dgn actual dalam schedule mmg lari jauh hampir 1jam 30min.... KENAPA????

1. xplan untuk larian - dah plan
2. tak buat training uphill - speed drill, speed uphill, leg workout, core workout antara training yang buat untuk hadap Route 68 (2x uphill) dan TiTi100 (4x uphill)
3. LSD di route 68 - hukhukhuk ini antara kesilapan tidak ikut LSD yang di organise oleh organizer atau diri sendiri, still minor mistake
4. xcukop mileage sebelum event - antara penyebab tetapi masih dikira minor mistake.
5. Gear time running xsesuai untuk ultra run - guna gear yang sama time run TiTi100. Minor blister, still tidak mengganggu larian secara general.

Masalah utama yang aku terlepas pandang..... kita tukor citer lain jap hahahaha

Dicomparekan level of difficulty, TiTI100 adalah lebih susah untuk ditamatkan dibandingkan Route68. Even COT pada TiTI100 10jam. TiTi100-50km akan run 4x uphill sepanjang 50km tu... maksudnya 2 bukit akan didaki... TETAPI... ada seorang kawan Rozaimi Said yang saya kenal semasa berlari sama dalam Route68... beliau pernah menamatkan IronMan2015 selepas gagal cubaan pertama pd 2014... beliau cakap IronMan pun xsusah cam Route68.... Taraaaaaaaa... terkejut tak??? mmg terkejut lah kan... dan aku yang baru 2x ultra ni lagi lah merasa azabnya... 

Tamat larian TiTi100-50km... alhamdulillah body bertahan dalam keadaan yang sgt baik... Tiada tanda-tanda untuk cramp even sakit, minor blister... Persiapan pada Route68 dan TiTI100 adalah sama... seminggu sebelom event, aku dah start slow down aku nye training... banyak minum air, tido cukop, makan pun berjaga 2 minggu sebelum event... Even run pun total run in a week less than 12km... Tapi aku terlepas sesuatu iaitu...

FAKTOR CUACA....

Plan nak berada di CP A3 sebelum pukul 12 tgh hari adalah tindakan tepat... TETAPI masih belum mencukupi... kerana temperature pada pukul 11:23am semasa aku sampai di CP A3 iaitu di Genting Sempah... cuaca teramat panas... DEHYDRATE telah menjadi pencabar baru dalam larian Route68 ni... bayangkan sapa yang sampai disitu selepas pukul 12... time tu baru pada km-34 dan akam menuruni bukit 16km... Ini lah yang aku katakan plan asal simpan tenaga... then guna tenaga untuk turun bukit pada 16km terakhir... time tu aku bukan rasa nak lari...nak berguling jer... peha kiri kanan dan calf kiri kana mula memberi sign nak cramp... masak aku kata... teknik larian sama 25/5 yang aku lakukan semasa run TiTi100 xdpt dibuat sepenuhnya... di tukor 20/5 baru selesa...itu pun bila kaki memberi sign nak cramp... terus menukar dari larian ke jalan... bila sign hilang cuba semula berlari dgn pace ntah apa ntah... rasa nya time tu org jalan pun lebih laju dari aku... aku rasa cam tak bergerak pun ada...cam lari setempat... pada baki 16km itulah aku mengerapkan minum air yang ada dalam hydration bag dan terpaksa budget supaya simpanan mencukupi pada pada next CP. Cuaca terlalu panas, sehingga peluh yang kuor cepat kering dan baju, suor dan hydration bag terkena peluh bertukor keputeh putehan... nak tau apa jilat lah... hahahaha peluh kering lah geng... rasa masin hahaha...garam natural tu... hahahaha... 16km terkahir ini lah yang mencabar mental dan fizikal untuk menamatkan larian... adoiiii... bagi aku runner yang mengharungi panas terik dan berjaya menamatkan larian Route68 mmg hebat.... ANDA MEMANG HEBAT!!!!!...

Route68 memberi kesan yang teruk kepada aku kerana dehydrate yang tidak ku sangka... situasi sign nak cramp tidak berlaku langsung semasa TiTi100 kerana ia adalah run pada mlm hari... kadar dehydration adalah rendah... hinggakan dalam hydration bag aku ada berbaki air dalam 500ml ke 800ml hampir seliter... hydration beg aku bercapacity 2L je. Route68 adalah sebaliknya... walaupun aku xcramp tapi sign yg aku dapat tu dah memberi azab pada aku... semasa berehat di khemah setelah tamat larian... DisQualify (DQ) runner 70km sampai... muka mmg sugul...xsampai beberapa minit... betis dia cramp, selepas tu cramp betis sebelah lagi... then panggil paramedic bagi setlekan lah... that time ntah mana runner dgn aku sekali jadi medic membantu urut dan massage guna ais kat runner tu... bila aku tgk dah ke peha cramp... baik qualify medic yang buat... last sekali runner tu 2 betis 2 peha cramp... xsure camner keadaan selanjutnya...coz dibawa ke khemah medic... 

Route68 mmg mengajar training mengawal dehydrate tubuh kita amatlah penting... that time i lost controll... even time training pernah run bermula 9am bergerak dari Masjid Bukit Jelutong ke Guthrie Highway... dan patah semula ke masjid Bukit Jelutong. Total run 30km... but 20km run, 5km jalan 5km naik motor hahahaha yang tu mmg kena buat...klu aku still run dengan bekalan air dlm hydration bag dah tinggal sikit...ada aku jadi mentadak mentadu kat tgh highway tu kerana cramp... that time 20km run tu xberlaku sign untuk cramp kerana KEKERAPAN MINUM AIR... selepas 20km bila baki air xmencukupi aku xberani ambil risiko untuk teruskan run...cuaca time tu mmg lagi panas dari Route68... tgh jalan raya highway beb... nak tau panas camner try lah buat hukhukhk...panas weeiiii... kulit muka pun terbakar... 2 minggu sunburn kat lengan aku tak hilang... adoiiii....

Route68 ada lah route 'humble'... dalam 'humble' tu makan dalam beb... aku mengambil masa hampir seminggu untuk recovery berbanding TiTi100 cuma 3 hari jer... hahahha.... amek ubat nak ultra sgt kan....

Route68-50km gender position 57, below 50 akan dpt silver... on paper...dlm tgn mmg silver... realitinya... hahahaha terbabas beb...

2017..... Route 68-70km.... hmmmm atau Route68-50km... Gold/silver medal.... 2 kategori ini akan bermain dengan teknik dan tactic yang berbeza... kita tunggu 2016 mana satu yang akan MOHD RIDZUAN BIN MOHD ALI akan register.... tungguuuuuu...

Ridzuan@Brandon@CRS







































No comments:

Post a Comment